Feeds:
Kiriman
Komen-komen

Archive for Disember 2009

Ramai orang kahwin…

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi  maha mengasihani..

Alhamdulilah,segala puji hanyalah bagi Allah…

“Bergambar beramai-ramai bersama pasangan raja sehari…”

“Sedang membasuh pinggan bersama saudara-mara…”

* Ramai..terlalu ramai orang yang ingin berkahwin sepanjang bulan Disember ini…bak kata sepupuku : “Bulan ni bulan mengawan la..tu sebab ramai orang kahwin” mungkin…

*Faktor terbesarnya ialah bulan Disember merupakan musim cuti sekolah,makanya semua orang ingin melangsungkan majlis perkahwinan mereka pada bulan ini dengan harapan saudara mara yang jauh pun dapat datang bersama…ala,point ini pun aku dapati semasa belajar Bahasa Melayu 2 (Karangan) dengan Cikgu Aiha semasa Darjah 6..bernas kan??

*Baru-baru ni,sepupuku Mohd.Sallehuddin Bin Mohd.Rasid pun melangsungkan perkahwinanya,dengan pasanganya Kak Nita,aku bersama-sama sepupu sepapat yang lain pun sama-sama menolong,tak tidur beb!! tolong Pak Cik Ayim masak untuk tetamu yang hadir…meriah,cukup meriah,kami semua bergambar bersama-sama bahkan dipakaikan pakaian yang sama warna….Ada beberapa tetamu yang hadir yang daku kenal semenjak kecil lagi  terkejut melihat aku,”Wah…dah lain la muka kau,dah berjambang-jambang” hampir semua cakap begini apabila berjumpa aku…

“Kad jemputan kahwin sudah pun ditempah,ramai-ramailah datang ye..klik sini

*Surat jemputan kahwin sudah melambak-lambak di atas meja…eh lupa,tahniah juga kepada rakan bilikku bahkan rakan semenjak sekolah lagi iaitu Ustaz Faiz Mukmin Bin Abdul Mutalib dan pasanganya Norsyuhada Bte.Mohd.Nazir yang akan melangsungkan perkahwinan mereka tak lama lagi…cepat betul member aku sorang ni buat keje,hehe..

*Percayalah,hidup membujang sungguh menyeksakan..hehe,kenapa aku cakap macam ni??? jawapan aku senang sahaja : LU PIKIRLAH SENDIRI!! hanya orang yang senasib dengan aku sahaja yang memahaminya…ceh,nak kahwin konon,banyak lagi ilmu rumahtangga belum ditimba cik abang oiii…ingat,al-ilmu qablal iman wal amal!! setiap apa pun semestinya dengan ilmu!!

*Sepupuku Mohd.Asri Bin Razak terlopong dan muka penuh berminat apabila aku bercerita denganya tentang Ilmu Bahasa Arab yang terdiri daripada Ilmu Nahu,Ilmu Saraf,Ilmu Balaghah,’Arud Wal Qaafiyah dan lain-lain yang seumpama denganya…kemudian aku bercerita juga tentang Kitab Al-Jurumiyah dan Kitab Alfiyah Ibnu Malik kepadanya,semakin berkobar-kobar dia nak belajar…Insyallah aku akan mengajar mereka ilmu-ilmu ini,aku akan perturunkan ilmu-ilmu yang telah aku dapati daripada guruku yang mulia di bumi Maghribi sana iaitu As-Syeikh Abdul Qadir Al-Tetouani Al-Maghribi kepada mereka (ceh,cara cakap macam nak turunkan ilmu silat lepas dah bertapa dalam gua 20 tahun!!) dengan izin Allah jua aku akan ijazahkan mereka sepertimana guruku lakukan kepadaku….tapi,klimaks cerita jadi low terus apabila aku cakap : “Kitab-kitab tu dalam kargo lagi la Asri,tunggu dia sampai dulu la eh..” hehe…

“Sofwatut Tafasir..”

“Syarhu Muqaddimah Fi Usulit Tafsir..”

*Aku fikir-fikir nak buka kitab tafsir kepada sepupu-sepupuku,mungkin kitab Sofwatut Tafasir karangan As-Syeikh Ali As-Sobuniy sesuai untuk dijadikan tatapan mereka,tetapi sebelum itu,aku telah mentelaah kitab : Syarh Muqaddimah Fi Usulit Tafsir oleh Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah yang telah diberikan sentuhan rasa oleh As-Syeikh Al-Allamah Al-Imam Muhammad Bin Soleh Al-Utsaimeen,supaya dapat memberikan banyak maklumat tambahan selain maklumat di dalam kitab itu sahaja….aku cukup minat dengan kitab-kitab beliau yang mensyarahkan banyak karya-karya turath oleh para imam yang muktabar,sentuhan beliau cukup ringkas,dengan bahasa yang mudah difahami,bahkan syarahnya cukup mendalam walaupun terkadang cakupanya agak sedikit susah untuk ditatapi oleh orang awam…so si Ustaz lah yang kena pandai mainkan perananya sebagai pendakwah…hanya keikhlasan sahaja yang diriku pintakan kepadaMu ya Allah..semoga usaha kecil ini sedikit sebanyak menjadi saham untuk kebahagiaan di akhirat sana…Sepupuku Si Udin juga mintakan aku ajarkan dia mengaji Al-Quran,Abang Wan anak Mak Ngah pun minta sama,isteri dia pula mahu ustazah ajarkan dia mengaji,tapi dia kata tak ketemu!! Nampaknya aku kena cari isteri yang pandai mengaji Al-Quran lah yeee,heheh…

“Warga PAS Markas Hamas..klik sini

*Kehidupanku semenjak duduk di tanah air ini hanyalah biasa sahaja,setiap malam kena pergi ke Kompleks PAS Kawasan Jasin (KOMPAJ) atau lebih dikenali dengan Markas PAS Hamas,setiap hari Selasa dapat berjumpa balik dengan guruku yang mulia As-Syeikh Al-Fadhil Al-Ustaz Dzulkifli Bin Ismail,dia mengajar kitab Tajzib Atraful Hadith Bisyarhi Ma Fi Kitabi Mukhtaril Ahadith oleh Ustaz Haji Abdul Halim,pelajar Baitul Qurra’ juga sudah semakin ramai,ramai orang baru,orang-orang lama yang dahulunya sebilik dan sebantal denganku semuanya sudah dihantar ke kelas persediaan untuk ke Yaman,di Hadhramaut..teringat aku dengan Abang Hamzah atau “Bang Mejah” Fairuz atau “Ujang” Muhsin dan lain-lain,semoga mereka ini diberkati oleh Allah…

“Mari memandu…”

*Sekarang juga aku sedang belajar memandu,sakit telinga apabila dimarahi dan diherdik oleh guru yang mengajar,apa taknya,lain yang dia suruh,lain yang aku buat,maunya tak hangin satu badan cikgu tu!! Di sana,aku berjumpa dan berkenalan dengan seorang pelajar UTeM (Universiti Teknikal Malaysia Melaka) Durian Tunggal,Lutfi namanya,aku berkenalan denganya di dalam surau ketika mahu solat Zohor,banyak perkara kami berbincang,dia juga banyak bertanyakan tentang masalah-masalah agama yang menjadi kemusykilanya kepadaku,lantas aku kenalkanya dengan Pondok Baitul Qurra’ supaya dia menuntut ilmu di sana,dia cukup senang,bahkan gembira,semoga berjaya daku ucapkan di dalam mencari ilmu…

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!

Read Full Post »

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani…

Alhamdulilah,segala puji hanyalah bagi Allah

“Keluarga bahagia…”

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya pula malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan” (At-Tahrim : 6)

Daku buka posting kali ini dengan hidangan ayat Allah ini kepada para pembaca sekalianya,kerana ayat ini sudah cukup untuk menjadi suatu bentuk motivasi kepada insan-insan yang bakal mendirikan rumahtangga,ingin mendirikan rumahtangga,sudah pun mendirikan rumahtangga atau pun rumah dah siap tangga sahaja belum siap lagi (bertunang,hehe)…bahkan memandangkan musim cuti sekolah sebegini juga adalah musim kerja kahwin!!

p/s : surat jemputan kahwin sudah melambak-lambak di atas meja,pergi ke mana-mana sahaja pasti disaman!!

Daku tergerak hati ini ingin menceritakan panjang lebar tentang ayat ini adalah kerana apabila daku melihat anak-anak dara orang di sekelilingku seperti “terabai” sahaja keadaan mereka, tidak disedarkan dan tidak diberikan tunjuk ajar tentang apakah batasan aurat seorang perempuan yang merdeka yang sudah meningkat dewasa,dan bagaimanakah batasan pergaulan sesama lelaki dan perempuan yang ajnabi dan ajnabiah,apakah perkara yang haram,apakah pula yang halal,manakah perbuatan yang diredhai Allah dan manakah pula yang dimurkaiNya dan bermacam-macam perkara lagi….

p/s : Sebenarnya,menjaga anak perempuan adalah yang paling susah,tapi andaikata sudah jaga dengan baik :

Daripada Aisyah radiallahu anha, baginda telah bersabda yang maksudnya: ”Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.” (hadith riwayat Imam Bukhari,Muslim dan Tirmizi)

Yang mana kesemua perkara tersebut adalah merupakan tanggungjawab seorang ketua keluarga untuk memikulnya menerangkan kepada anak-anak dan isteri mereka tentang segala persoalan tadi dan memberikan peringatan kepada mereka apa yang menjadi kelupaan mereka dan mengingatkan kepada mereka tentang betapa panasnya neraka Allah dan betapa bengisnya malaikat-malaikat Allah!!

Lalu diriku tertanya-tanya,apakah ketua keluarga mereka tidak memberitahu mereka kesemua perkara-perkara tadi??apakah tidak disentuh langsung perkara tersebut??atau mungkin sudah diberitahu cuma pengaruh rakan sebaya dan ajakkan nafsu yang menghalanginya??…Ketahuilah bahawa sesungguhnya kerja-kerja ini adalah terletak pada bahu ketua keluarga untuk menerangkanya!! Bahkan dialah dahulu yang harus memulainya!! Tak percaya??..baiklah,cuba lihat kembali ayat Allah tadi,kepada siapakah Allah tujukan dahulu suruhan itu?? Sudah lihat??..sekarang apakata cuba baca pula hadith di bawah ini

عن ابن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : كُلُكم راعٍ وكُلُكم مَسْئُول عن رعيته ، فالأمير الذي على الناس راع وهو مسئول عن رعيته ، والرجل راع على أهل بيتِهِ وهو مسئول عن رعيتهإلخ

Bermaksud : Daripada Ibnu Umar radiallahu anhuma,sesungguhnya rasulullah sallallahu alaihi wassalam telah bersabda : “Setiap kalian adalah ketua dan setiap kalian juga bertanggungjawab di atas orang tanggunganya,maka seorang pemerintah yang mentadbir manusia dia bertanggungjawab di atas perihal rakyatnya,dan seorang lelaki itu bertanggungjawab menjaga ahli rumahnya maka dia bertanggungjawab ke atas ahli rumahnya…” (hadith riwayat Imam Bukhari,Imam Muslim dan Abu Daud,dan Imam As-Suyuthi telah meletakkan hadith ini di dalam Al-Jamik Al-Kabir 3/290)

“Keluarga bahagia juga..”

Apakah yang sepatutnya mereka lakukan??

Berdasarkan ayat ini,seorang ketua keluarga semestinya menjauhkan dirinya dahulu daripada api neraka kemudianya menjauhkan kaum keluarganya pula yang terdiri daripada anak-anak dan isteri daripada api neraka…tetapi,bagaimanakah caranya untuk kita menjauhkan diri kita dan diri keluarga kita daripada api neraka ya??

Berkatanya Al-Qushairi bahawa sesungguhnya Umar radiallahu anhu telah berkata : Ketikamana turunya ayat ini aku telah bertanya : “Wahai rasulullah,kami telah menyucikan diri-diri kami,tetapi bagaimanakah kami ingin menyucikan diri-diri keluarga kami??” lalu baginda bersabda : “Kalian halangilah kaum keluarga kalian daripada melakukan apa yang telah Allah larangi dan kalian perintahkan juga mereka perbuat apa yang telah disuruh oleh Allah” (1)

Para mufassirun menyatakan bahawa cara untuk kita berbuat demikian adalah dengan menyuruh mereka melakukan ketaatan kepada Allah dan mengajarkan mereka bagaimana caranya dan menahan mereka daripada melakukan kemaksiatan,yang mana jikalau dia melihat kemaksiatan berlaku di hadapan matanya yang dilakukan oleh kaum keluarganya maka sewajibnya dia menegahnya,bahkan perkara ini dikira di antara hak seorang muslim ke atas dirinya dan diri keluarganya !!! (2)

Antara contohnya :

“Ayang,malam ini kita sekeluarga pergi mendengar ceramah agama oleh Ustaz kat hujung kampung tu ye..”

“Apakata kalau malam ini ayah bacakan kisah nabi Muhammad kepada anak-anak ayah,nak tak??”

“Aisyah,sebelum kamu keluar bersama kawan-kawan tu,pastikan aurat sudah di tutup dengan betul,zahir dan batin,jaga akhlaq dan tingkah laku,ingat suruhan Allah,dan  janganlah lewatkan solat..”

Bukankah senang telinga kita mendengar ajakkan-ajakkan sedemikian??janganlah pula ketua keluarga pula yang sibuk menaja kemaksiatan bahkan dia pula yang lebih-lebih,maka tidak hairanlah jika anak-anak dan isterinya pun turut sama ikut…mahu contoh??

“Bedah,kau ni,janganlah layan tunang kau tu macam nak tak nak jer,kadang-kadang tu kau pergilah jalan-jalan makan angin dengan dia ke,pergi shopping ker…”

“Bedah,tak perlulah terlalu tutup-tutup sangat,kalau kau nak pakai fesyen yang up-to-date sekali-sekala tu pun apa salahnya,kau tak rasa panas ke??”

Apa masalah bapak si Bedah ni aku pun tak tahu,inilah yang kita katakan sebagai jahil agama,sudahlah jahil,tak mahu belajar dan bertanya,kalau orang tegur pula dia tak mahu terima,oleh itu,mana-mana insan yang sudah bergelar ayah janganlah sekali-kali bersikap sebegini,ubahlah sikap anda,anda mempunyai pilihan samada ingin mengajak mereka bersama-sama anda ke dalam syurga atau ke dalam neraka,kerana dunia ini tidak lain hanyalah sebagai tempat kita menanam amal kebajikkan serta menyiramnya dan menyuburkanya,dan akhirat pula tempat kita menuai dan memungut hasilnya….

Kemudianya,Allah berikan pula peringatan kepada orang-orang yang beriman bahawa jika anda tidak cuba untuk menjauhkan diri anda dan keluarga anda daripada api neraka dengan menyuruh mereka melakukan ketaatan serta mengajarkan mereka caranya dan melarang mereka daripada melakukan kemaksiatan,maka berjaga-jagalah bahawa anda dan keluarga anda akan dicampakkan ke dalam neraka yang mana bahan bakarnya adalah manusia dan batu,manakala penjaga neraka tersebut adalah terdiri daripada malaikat-malaikat yang tersangat bengisnya yang mana mereka sekali-kali tidak akan mengingkari apa jua arahan yang diberikan oleh Allah.

Cerita batu,cerita malaikat….

Ketikamana rasulullah sallallahu alaihi wassalam membacakan ayat ini,dan di samping beliau ketika itu para sahabat baginda,dan di antara para sahabat tersebut terdapatnya seorang tua,lalu dia berkata : “Wahai rasulullah,apakah batu-bata di neraka Allah kelak adalah seperti batu-bata di dunia??” lalu baginda nabi pun bersabda : “Demi sesungguhnya yang jiwaku berada di kekuasaaNya,sesunguhnya batu bata di neraka kelak adalah terlebih besar daripada gunung-ganang di dunia seluruhnya!!” lalu orang tua tersebut pun pengsan di atas baginda,dan baginda pun meletakkan tanganya ke atas dada orang tua tersebut,dan ketikamana dia tersedar kembali daripada pengsanya,baginda pun mengatakan : “Wahai orang tua,katakanlah : La Ilaha Illallah  “ maka dia pun mengucapkan syahadah lalu baginda pun memberikanya jaminan syurga Allah…(diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dunya)

Bahkan,ada ulamak-ulamak tafsir mengatakan bahawa di antara sifat penjaga neraka tersebut adalah tidak mempunyai langsung walau sekelumit rahmat pun di hati-hati mereka jika ahli neraka meminta belas kasihan,bahkan mereka sememangnya diciptakan dengan perasaan yang penuh dengan perasaan marah,mereka juga diciptakan dengan perasaan yang teramat suka mengazab ahli neraka sepertimana sukanya manusia itu kepada makanan dan minuman…(3)

“Semoga Allah merahmati perempuan yang menjaga hak Allah dan kehormatan dirinya..”

Contoh-contoh realisasi…

Nah,sudah jelaskan bagaimana Allah sifatkan keadaan nerakaNya kelak dan bagaimanakah sifat penjaga neraka itu pula? Maka tidak dapat tidak setiap insan yang bergelar ayah harus sedar kewajipan dan tanggungjawab yang berat ini!! Anda tidak boleh membiarkan anak-anak dan isteri anda berbuat sesuka hati mereka,anda mesti ajar mereka cara memberikan ketaatan kepada Allah dengan betul,ajari mereka segala larangan Allah dan kesan daripada larangan tersebut jika dilakukan,anda tidak disuruh sehinggakan harus menjadi seorang ustaz untuk menerangkan segala perkara ini,tetapi anda hanya perlu bertanya mana yang tidak tahu kepada yang tahu dan pergi belajar menadah kitab kepada orang yang tahu!!

” Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawaban ” (Al-Isra’ : 36)

Penerapan nilai-nilai islam kepada kaum keluarga adalah tersangat penting,bahkan rasulullah sallallahu alaihi wassalam sudah penjang lebar dalam hadithnya memberikan petunjuk bagaimana permulaan awal menerapkan nilai-nilai tersebut,iaitu sedari mereka masih kecil lagi,kerana jika sudah diajar dari kecil,maka perbuatan tersebut dengan izin Allah akan terbawa-bawa sehingga ke besar sepertimana juga perlakuan buruk yang mana jika sudah terbiasa sejak dari kecil akan terbawa-bawa sehingga ke besar!!

مروا أبناءكم بالصلاة لسبع سنين واضربوهم عليها لعشر سنين وفرقوا بينهم في المضاجع

Bermaksud : Perintahkanlah anak-anak kalian dengan solat ketika mereka berumur tujuh tahun lagi dan pukullah mereka jika mereka meninggalkanya ketika mereka sudah pun berumur sepuluh tahun dan pisahkan juga tempat tidur mereka (di antara anak lelaki dan anak perempuan) (riwayat Abu Daud bernombor 494 di dalam Kitaabus Solat dan berkatanya Imam Tirmizi : hadith ini berdarjat hasan)

أدبوا أولادكم على ثلاث خصال : حب نبيكم، وحب أهل بيته، وقراءة القرآن، فإن حملة القرآن في ظل الله يوم لا ظل إلا ظله مع أنبيائه وأصفيائه

Bermaksud : “Ajarilah anak-anak kalian tiga perkara : Mencintai nabi kamu,mencintai ahli keluarga baginda dan membaca Al-Quran,kerana penghafal Al-Quran kelak akan dilindungkan Allah pada hari tiadanya lindungan selain lindungaNya bersama-sama dengan nabi-nabiNya dan kekasih-kekasihNya” (riwayat Abu Nasr Abdul Karim Asy-Syirazi di dalam Fawaied dan Ibnu Najjar daripada Ali radiallahu anhu)

Jangan lupa!! Di dalam mendidik mereka tentang solat ini haruslah bersabar :

“Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, kamilah yang memberi rezeki kepadamu. dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.” (Thoha : 132)

Juga janganlah dilupakan didikan islam kepada isteri-isteri anda,ajari mereka cara menutup aurat yang betul yang mengikut syariat seratus peratus,hukum hakam solat,bersuci dari segala macam darah,cara-cara melayan suami,cara menjaga kehormatan suami,pendek kata seorang suami semestinya perlu banyak bertanya dan belajar tentang segala perkara ini,kerana anda harus sedar bahawa adanya kehidupan selepas kehidupan di dunia ini,yang mana anda bakal dipertanggungjawabkan tentang kepedulian mereka terhadap urusan agama mereka…

Antara contoh lain,sebuah hadith baginda nabi yang menunjukkan bahawa suami isteri haruslah cuba sedaya upaya untuk saling mengajak sesama mereka melakukan suatu kebaikkan yang mana kebaikkan tersebut bahkan dapat memberikan faedah kepada diri masing-masing :

رَحِمَ اللَّهُ رَجُلًا قَامَ مِنْ اللَّيْلِ فَصَلَّى وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ فَإِنْ أَبَتْ نَضَحَ فِي وَجْهِهَا الْمَاءَ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأَةً قَامَتْ مِنْ اللَّيْلِ فَصَلَّتْ وَأَيْقَظَتْ زَوْجَهَا فَإِنْ أَبَى نَضَحَتْ فِي وَجْهِهِ الْمَاءَ

Bermaksud : “Allah merahmati seorang lelaki yang bangun di tengah malam lalu bersolat sunat dan mengejutkan isterinya daripada tidur,jikalau dia liat untuk bangun,dia merenjiskan air pada muka isterinya,begitulah juga Allah merahmati seorang perempuan yang bangun di tengah malam lalu bersolat sunat dan mengejutkan suaminya daripada tidur,jikalau dia liat untuk bangun,dia merenjiskan air ke muka suaminya” (hadith riwayat Imam Abu Daud di dalam Sahih Sunan Abi Daud)

Bahkan baginda nabi juga ada mengajak Aisyah radiallahu anha bersama-sama membuat solat sunat :

“ Diriwayatkan oleh Imam Muslim : Baginda nabi jikalau membuat solat sunat witir baginda akan berkata kepada Aisyah radiallahu anha : “Bangkitlah dan buatlah solat witir wahai Aisyah”

“Bukankah senang hati apabila melihat anak dara kita berpakaian sebegini??”

Contoh para salaf mengajar anak mereka…

Manusia sememangnya memerlukan seorang role model untuk diikuti,juga sebagai penunjuk jalan ke arah kebaikkan,role model yang agung tidak lain ialah baginda nabi sallallahu alaihi wassalam,terlalu banyak di dalam hadith-hadith baginda tentang cara mengajar kaum keluarga agar menjadi keluarga yang diredhai Allah,cubalah kalian para ayah membelek-belek buku yang berkaitan,contohilah baginda nabi,di sini pula daku selitkan sedikit kisah para salaf mengajar anak mereka :

Ibrahim Bin Adham berkata : “Ayahku selalu berkata kepadaku : “Wahai anakku,pelajarilah hadith,setiap kali engkau menghafal sebuah hadith,aku akan memberikanmu satu dirham” lalu aku pun menghafal hadith kerana itu”

Al-Hafiz Abu Nu’aim di dalam Hilyatul Awliya’ meriwayatkan bahawa Imam As-Syafiey sering melontarkan soalan-soalan kepada anaknya Abu Utsman dan anak muridnya Abu Bakar Al-Humaidiy sambil berkata : “Siapa di antara kalian yang dapat menjawabnya,maka aku akan memberikanya satu dirham”

Imam Ibn Al-Jauzi di dalam kitabnya Manaqib Al-Imam Ahmad Bin Hanbal meriwayatkan daripada Saleh Bin Ahmad Bin Hanbal : “Ayahku (Imam Ahmad Bin Hanbal) sering memanggilku setiap kali ada orang yang zuhud datang bertamu,agar aku melihatnya kerana dia ingin aku menjadi seperti orang itu” (lihat juga Siyar I’lam An-Nubala’ oleh Imam Az-Zahbi 12/529)

Diriwayatkan juga oleh Anas Bin Malik : “Sesungguhnya mereka (para salaf) mengajar anak-anak mereka mencintai ibu-bapa sepertimana mereka mengajar satu surah daripada Al-Quran” (di dalam Kitabus Sunnah oleh Ahmad Bin Muhammad Bin Harun Bin Yazid “Al-Khallal” (w: 311 hijrah)

Oleh itu,sedarlah wahai insan yang bergelar ayah,sedarlah tanggungjawab kalian kepada kaum keluarga kalian,belek-beleklah buku banyak-banyak,jangan malas!! Ape? Ingat kahwin ni senang ker ha?? Hehe..

“Kucing yang menutup aurat..”

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!

******************************************************************************

RUJUKKAN DAN PENERANGAN :

(1)    Al-Jaamik Li Ahkamil Quran oleh Al-Imam Abi Abdillah Muhammad Bin Ahmad Al-Ansari Al-Qurthubi,m/s : 418-419 terbitan Darul Hadith Al-Qaherah.

(2)   Tafsir Al-Quranul Azim oleh Imam Ibnu Katsir,qaul ini di ambil daaripada Qatadah,m/s : 352.

(3) Di ambil daripada sumber yang sama daripada sumber nombor (1)

Read Full Post »