Feeds:
Kiriman
Komen-komen

Archive for Oktober 2008

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani…

Alhamdulilah,segala puji hanyalah bagi Allah..

“Eii banyaknya gula-gula,abang..gula-gula ini boleh tambah hormon tak??”

Lamanya dan sembang-sembang hormon….

Betapa lama aku tak update blog kucing aku ini,aduiii,terasa menyesal tak sudah kerana tak aktif untuk menyumbat segala cabang ilmu dalam blog ini,bukanya tak mahu,tetapi mengikut sejarah hormon badanku ini,aku tidak akan melakukan sesuatu perkara yang kurang penting dikala ada banyak perkara lain yang lebih penting untuk dilakukan,kerana musim kuliah sudah penuh bagi waktu ini,jadi hobi menterjemah sesuatu dan ditulis dalam blog ini perlu dihentikan sementara,kerana melihatkan sejarah hormon badanku itu tadi..haha,aku perlu bersedia lebih awal dan fokus sepenuhnya untuk berjaya di dalam dua sem terakhir aku disini..Maafkan daku wahai blogku,dengan izin Allah aku akan penuhkan kembali wajahmu dengan ilmu-ilmu Allah..

“Hello ayah,bawa ikan sekampit eh..aah nak ikan keli punya,dengan sebungkus Friskies”

Telefon dan menelefon..

Aku baru sahaja menelefon ayah kesayanganku,Haji Dalib,hehe,tetapi….betapa sayu pula apabila setiap kali menelefon akan dengar keadaan ayah yang tak sihat,semoga Allah sembuhkan penyakit beliau…setiap kali itu juga ayah takkan lupa menasihati aku supaya mencari ilmu di luar kuliah sebagai bekalanku kepada masyarakat kelak,mungkin ayah memandang apa yang aku dapati di kuliah tidak mencukupi untuk dijadikan bekalan..

Yaaa..betapa samanya pandangan ayah dengan pandangan guruku yang mulia juga iaitu As-Syeikh Abdul Qadir hafizahullahu Tala,beliau banyak kali mengatakan kepadaku bahawa apa yang aku pelajari di kuliah adalah tidak mencukupi untuk aku,kerana apa yang aku pelajari dengan beliau adalah ilmu-ilmu yang asas yang mesti dipelajari oleh seorang pelajar agama sebelum menyibukkan dirinya menyelami lautan ilmu yang pelbagai,kerana andainya kita cuba-cuba mendalami ilmu-ilmu yang berperingkat tinggi kita akan menjumpai kembali perkara perbahasan yang sama,tambahan pula kebanyakkan penulis kitab sudah tidak akan mengulangi lagi perkara-perkara yang asas itu lagi,kerana mungkin mereka sudah memandang bahawa pembaca kitabnya kelak ialah para pembaca yang sudah siap dipenuhi dengan ilmu-ilmu asas di dadanya..bagiku,dikedua-dua tempat belajar adalah sama!! diluar kuliah ataupun didalam kuliah,ermm..terasa nak suruh pergi ke link ini je : Talaqqi dan sistem pengajian tradisional

“Hiduplah perjuangan islam selamanya!!”

Sidi Ahmad Karkasyi hafizahullahu Taala…??

Dua hari lepas,aku dapat peluang berbual-bual sekejap dengan guruku yang mulia,iaitu As-Syeikh Abdul Qadir hafizahullahu taala selepas solat Asar,asalnya kami ada kelas ilmu nahu,tetapi betapa hampanya apabila melihatkan tiada seorang muhadhir pun yang datang melainkan aku seorang sahaja,padahal untuk pergi ke kelas pada hari tersebut pun aku sudah berkejar-kejar menaiki bas seawal pukul 8.00 pagi dari wilayah Kenitra supaya sempat sampai ke Tetouan sebelum menjelang waktu Asar..tidak mengapalah…inilah ujian si pencari ilmu,aku terbayangkan kisah guruku yang mulia iaitu As-Syeikh Dzulkifli BIn Ismail yang pernah menceritakan kesabaran beliau menghadapi ketidakhadiran syeikh,ketidakhadiran pelajar,kelewatan syeikh bahkan syeikh yang meminta upah!!

Di dalam perbualan tersebut,beliau menasihati aku supaya istiqamah dalam menuntut ilmu bersama beliau,dan beliau menjanjikan bahawa aku akan dapati suatu nikmat yang tak terhingga andainya aku melazimi majlis ilmu ini,sambil diselangi nasihat-nasihat tersebut bersama doa beliau kepadaku,bagi beliau,apa yang penting ialah berusaha untuk hadhir dan istiqamah untuk hadhir,hanya dharurat yang tidak boleh dielakkan sahaja dapat menjadi alasan tunggal ketidakhadiran!! selepas itu hatiku tergerak untuk bertanya nama-nama guru beliau dan sejarah pengajian beliau dahulu :

Alhammasiyy : “Ermm,ustaz,lau samahtum,mumkin an a’rifa an asma’i syuyukhikum fi ‘asril madhi?? wa amakin allati darastum fiiha hiiinaizin??”

(“Ustaz,bolehkah aku ingin mengetahui nama-nama syeikh ustaz pada waktu dahulu?? dan dimanakah tempat-tempat pengajian ustaz pada ketika itu??”)

As-Syeikh : “Si daud,kuntu qad darastu fi amakin muta’ddidah wa kaina bizzaf syeikh diyali..ermm,kaina wahid syeikh smitu ‘Sidi Ahmad Karkasyi hafizahullahu taala,mazala ‘ala qaidil hayat hattalaan,darastu fi Tonjah,fi Fes,wa syuyukh diyali min ulama’il baarizin,wa kaina min mudarris diyal Jaamiah Qurawiyyiin fi Fes,smitu Syeikh Sidi (nama beliau itu aku lupa!!)” (kata-kata ini bercampur baur bahasa arab fasihah dengan dialek utara Morocco)

(“Wahai daud,aku dahulu belajar di berbagai tempat,dan aku mempunyai betapa ramai guru,aku ada seorang syeikh yang bernama Syeikh Sidi Ahmad Karkasyi semoga beliau dilindungi Allah,beliau masih hidup sampai sekarang,aku dahulu belajar di Tonjah,di Fes,dan guru-guru aku juga adalah ulama’ yang tersohor,dan ada juga guruku merupakan pengajar di Universiti Qurawiyyiin di Fes sana,nama beliau..)”

As-Syeikh kata,gurunya iaitu Sidi Ahmad Karkasyi masih hidup?? daku terbayang..sedangkan anak muridnya pun dah sebegini,bagaimanakah pula geranganya si guru ya..beliau kata syeikh tersebut berada di Tonjah..

Selepas itu,sedang melayani chat di yahoo messenger..

Kawan : “Daud!! kita pergi jumpa Syeikh Ahmad Karkasyi pula lah nak??!!”

Alhammasiyy : “Haha,kau nak lawan tauke ke?? insyallah aku no hal,itupun kalau ada yang bersungguh,hehe”

Kawan : “Bersungguh la ni,hehe..”

Ermm,,idea yang bagus juga ya..semoga Allah izinkan dan permudahkan,hanya DIa sahaja yang layak mengizinkan dan mempermudahkan..demi Allah,hanya Dia sahaja yang layak..

Lautan teknologi…

Hahahah 100x,memang internet ni lautan ilmu zaman sekarang la,bayangkan..dengan izin Allah dan segala puji bagiNya aku dapat download banyak kitab-kitab turath yang discan dalam bentuk pdf,hahaha,best gile!!! segala puji bagi Allah permudahkan urusan hambaNya,sekarang ini aku sedang sibuk mendownload kitab-kitab tersebut!! just baca sahaja macam kalian baca kitab atas katil sambil minum Assiri perisa Khuh dengan makan keropok Tomakas!! bestnya!!

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!

Advertisements

Read Full Post »