Feeds:
Kiriman
Komen-komen

Archive for Mac 2008

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

Alhamdulilah,segala puji bagi Allah tuhan sekelian alam..

kittyskitty.jpg

“Jikalau tiada kerja,tidurlah!!”

Tiada kerja..

Sebenarnya daku nak tulis tentang sesuatu di dalam blog ini,tetapi tiada beroleh apa-apa idea,demi perahan idea semuanya adalah kurniaan dari Allah belaka ..

Tetapi tidak keterlaluan bagiku jika aku naqalkan sedikit tentang selawat kepada baginda nabi,sekadar mengisi kekosongan blog ini dari sepi dari sebarang manfaat yang berguna,dengan izin Allah yang maha Esa kita semua bakal memperolehi manfaatnya..

p/s : Selalunya daku jika ingin menulis sesuatu,ambil masa berminggu-minggu bahkan berbulan-bulan demi perlu berfikir dahulu serta perlu banyak membaca buku,jika tidak,kosong dari sebarang manfaat juga faedah!!

lips.jpg

Jom gerak-gerakkan mulut dengan berselawat!! (1)

“Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk nabi,Wahai orang yang beriman! berselawatlah kamu dengan nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya” (surah Al-Ahzab :56)

عن عبد الله بن عمرو بن العااص رضى الله عنه أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من صلى علي واحدة صلى الله عليه عشرا

Bermaksud : Daripada Abdullah Bin Amru Bin Al-As radiallahu anhu sesungguhnya beliau telah mendengar rasulullah sallallahu alaihi wassalam berkata : Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali,maka allah akan berselawat pula keatasnya sepuluh kali selawat!! (hadith riwayat Imam muslim bernombor 384)

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال: من صلى علي واحدة صلى الله به عليه عشرا

Bermaksud : Daripada Abu Hurairah radiallahu anhu sesungguhnya rasulullah sallallahu alaihi wassalam telah bersabda : Barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali,allah akan berselawat keatasnya pula sebanyak sepuluh kali!! (hadith riwayat Imam Muslim bernombor 408)

عن اوس بن أوس رضي الله عنه قال : إن من أفضل أيامكم يوم الجمعة فأكثر علي من الصلاة فيه فإن صلاتكم معروضة علي فقالوا : يا رسول الله وكيف تعرض صلاتنا عليك وقد أرمت؟؟ قال بليت قال: إن الله حرّم على الأرض أجساد الأنبياء

Bermaksud : Daripada Aus Bin Aus radiallahu anhu telah berkata : Sesungguhnya hari yang paling mulia bagi kamu ialah hari Jumaat,maka perbanyakkanlah berselawat ke atasku pada hari itu,kerana sesungguhnya selawat kamu sampai kepadaku,lalu mereka pun berkata : Wahai rasulullah,bagaimana pula selawat kami sampai kepadamu sedangkan kamu sudah reput?? baginda menjawab : ya,memang benar,(tetapi) sesungguhnya Allah telah mengharamkan bumi (daripada memakan) keatas jasad para nabi (hadith riwayat Imam Abu Daud di dalam sunan beliau yang bernombor 1047,sunan Nasaiey 1347 dan sunan Ibnu Majah 1085,sanad hadith ini berdarjat sahih)

عن أبي هريرة رضي لله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لا تجعلوا قبري عيدا وصلوا علي فإن صلاتكم تبلغني حيث كنتم

Bermaksud : Daripada Abi Hurairah radiallahu anhu telah berkata : Telah berkatanya rasulullah sallallahu alaihi wassalam : Janganlah kamu menjadikan kuburanku sebagai tempat pesta,tetapi berselawatlah keatasku,kerana sesunguhnya selawat kamu sampai kepadaku walau dimana pun kamu berada (hadith riwayat Imam Abi Daud (2042) dan Musnad Imam Ahmad (8586)

عن أنس رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من ذكرت عنده فيصلي علي فإنه من صلى علي مرة صلى الله عز و جل عليه عشرا

Bermaksud : Daripada Anas radiallahu anhu telah berkata: telah berkatanya rasulullah sallallahu alaihi wassalam : Barangsiapa yang ketika disebut sahaja namaku,maka hendaklah dia berselawat kembali kepadaku,sesungguhnya barangsiapa yang berselawat keatasku sekali,maka Allah akan berselawat pula keatas dia sepuluh kali!! (hadith riwayat Ibnu As-Sunniy (382) dengan sanad yang baik)

عن علي رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم البخيل من ذكرت عنده فلم يصل علي

Bermaksud : Daripada Ali radiallahu anhu telah berkata: Telah berkatanya rasulullah sallallahu alaihi wassalam : Bakhillah (kedekutlah) barangsiapa yang jika disebut sahaja namaku tetapi dia tidak pula berselawat keatasku kembali (hadith riwayat Imam At-Tirmizi (3546) Musnad Imam Ahmad (1738) dan telah berkatanya Imam At-Timizi :hadith ini hasan sahih,dan juga telah disahihkan pula oleh As-Syeikh Nasarudin Al-Banni rahimahulllahu taala di dalam kitab beliau Sahihul Jaami’ )

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم رغم أنف رجل ذكرت عنده فلم يصل علي

Bermaksud : Daripada Abu Hurairah radiallahu anhu telah bekata bahawa : telah berkatanya rasulullah sallallahu alahi wassalam : Terpalitlah debu (2) kepada seorang lelaki jika ketikamana disebutkan sahaja namaku tetapi dia tidak berselawat keatasku (hadith riwayat Imam At-Tirmizi didalam sunan beliau (3545) Musnad Imam Ahmad (7402) dan telah berkatanya Imam At-Tirmizi : hadith ini berdarjat hasan)

babybuddies.jpg

“Kita kawan kan?? tak baik bergaduh-gaduh”

Bab pada menyatakan disunatkan dengan memuliakan َAllah Taala dan berselawat ke atas baginda nabi dipermulaan doa..

“Daripada Fudhalah Bin Ubaid radiallahu anhu telah bekata : Rasulullah sallallahu alaihi wasallam telah mendengar seorang lelaki yang berdoa didalam solatnya tetapi beliau tidak memuliakan Allah Taala,juga tidak berselawat keatas nabi sallallahu alaihi wassalam terlebih dahulu,maka berkatalah rasulullah sallallahu alaihi wassalam : (perbuatan) ini tergopoh-gopoh,lalu baginda memanggilnya,lalu berkata kepadanya dan juga kepada yang lainya : Jika bersolatnya salah seorang daripada kamu maka hendaklah dia memulainya dengan muliakan Allah Taala serta memujiNya,kemudianya hendaklah dia berselawat keatas nabi kemudian berdoalah apa pun yang diingininya (hadith riwayat Imam Abi Daud,Imam Tirmizi,Imam An-Nasaiey dan bekatanya Imam At-Tirmizi : hadith ini hasan sahih)”

Berkatanya Imam Nawawi : Telah sepakatnya para ulamak ummat bahawa disunatkan memulakan berdoa dengan bertahmid kepada Allah Taala (dengan mengatakan “Alhamdulilah”) dan memujiNya,kemudianya berselawat keatas baginda nabi,begitulah juga mengakhiri doa dengan kedua-dua lafaz ini,kerana atsar-atsar tentangnya banyak dan terkenal…

Tambah-tambah,bisakah??

Juga telah bersepakatnya para ulamak ummat diharuskan juga dengan meletakkan bersama nama insan-insan lain selain para nabi yang mulia didalam berselawat keatas baginda,contoh : “Allahumma solli ‘ala Muhammad,wa ali Muhammad,wa ashabihi,wa azwajihi,wa zurriatihi wa atbaai’hi” :

اللهم صل على محمد و على ال محمد وأصحابه وأزواجه وذريته وأتباعه

Bermaksud : Ya Allah ya tuhanku,berikanlah selawat kepada Muhammad dan juga kepada kaum keluarga baginda juga sahabat handai baginda juga isteri-isteri baginda dan zuriat-zuriat baginda serta para pengikut baginda.. yang mana terdapatnya hadith-hadith yang sahih tentang perkara ini sepertimana juga kita disuruh membaca doa ini ketika bertasyahhud…

Terdapat sebahagian golongan dari mazhab As-Syafieyyah dan juga mazhab Al-Maliki oleh Ibnu Abi Zaid Al-Qayrawani Al-Maliki (masyhur dengan panggilan ‘Malik Junior’) dengan mengatakan ianya sunat menambah ke atas selawat : “Warham Muhammadan wa Aali Muhammad”….sesungguhnya ianya adalah bida’ah dan tiada asalnya pada perkara ini..telah berkatanya Al-Imam Abu Bakar Al-A’rabi Al-Maliki di kitab beliau ‘Syarh At-Tirmizi’ (iaitu A’ridhatul Ahwaziy) dengan mengingkari perkara sedemikian dan mengatakan bahawa Ibnu Abi Zaid Al-Maliki tersilap dan mengatakan bahawa orang yang melakukanya adalah jahil…

Jika berselawat ke atas nabi hendaklah disertakan sekali dengan selawat dan salam ke atas baginda,dan jangan cuba-cuba untuk mengurangkan kedua-dua lafaz tersebut (ibarat islam dan politik,tidak boleh dipisahkan!!) maka jangan hanya berkata : “Sallallahu alaihi” sahaja,begitu juga “Alaihis salam” sahaja,tetapi gabungkan kedua-duanya sekali ye…

Juga jangan lebih-lebih pula dalam memuji dan membesarkan baginda,kerana terdapatnya hadith yang melarang dari melakukan perkara sedemikian rupa :

لا تطروني كما أطرت النصارى عيسى ابن مريم إنما انا عبد فقولوا عبد الله ورسوله

Bermaksud : Janganlah kamu menyanjungi aku sepertimana golongan An-Nasara menyanjungi nabi Isa Bin Maryam,sesungguhnya aku adalah hamba, maka katakanlah hamba Allah dan rasulNya (hadith riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Bukankah Allah telah menyeru baginda didalam kalamNya yang agung dengan lafaz hamba juga?

“Segala puji bagi Allah yang telah menurunkan Al-Kitab (Al-Quran) kepada hambaNya dan dia tidak menjadikanya bengkok” (surah Al-Kahfi : 1)

Mari berselawat ke atas baginda,tapi..selawatlah setiap hari jikalau boleh,tanpa mengkhususkan hari-hari tertentu juga bulan-bulan tertentu,setiap hari adalah hari sambutan kepada baginda nabi!!….lebih-lebih lagi kepada para pejuang islam sekelianya,semoga selawat yang senantiasa menjadi basahan bibir kita dapat menjadi penolong kepada perjuangan kita insyallah..

“ALLAHUMMA SOLLI A’LA MUHAMMAD WA A’LA AALIHI WA SOHBIHI WA BARRIK WASALLAM”

confusekitty.jpg

“Hiduplah perjuangan islam selamanya!!”

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!

***********************************************************

Rujukkan dan penerangan :

(1) Al-Azkar Al-Muntakhab Min Kalaami Sayyidil Abrar oleh Imam Abi Zakariya Yahya Bin Syarif An-Nawawi (w: 631h-676h) yang ditahqiq oleh Abdur Rauf Sa’di,beliau merupakan diantara jemaah ulamak al-Azhar As-Syarif terbitan Maktabah As-Sofa’ mukasurat 176-180,cetakkan pertama tahun 2006.

(2) Yang dimaksudkan dengan “terpalit debu” ialah : suatu perkataan yang diucapkan ke atas perkara yang dibenci perbuatanya juga perkataan ini mengandungi makna celaan keatas pelaku perbuatan yang disebutkan perkataan ini padanya..”Syarh Sahih Muslim oleh Imam Nawawi”

Read Full Post »

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani…

Alhamdulilah,segala puji bagi Allah…

picture-002.jpg

“Para jemaah pencinta nabi…”

Sambutan-sambutan….

“Dan kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi seluruh alam” (surah Al-Anbiya’ : 107)

Petang tadi daku berteleku di hadapan guruku yang mulia As-Syeikh Abdul Qaadir (ghafarallahu lahu) mengadah kitab mempelajari disiplin ilmu tatabahasa bahasa arab di masjid besar,sedang dalam pembacaan kami,kelihatan seorang lelaki yang begitu sibuk keluar dan masuk ke dalam masjid membawa dulang dan plastik..”pasti ada sesuatu yang akan disambut malam ini” getus hati kecilku…

Daku mengajak rakan sebilikku akhi Faiz bersolat Isyak di masjid besar yang diimamkan oleh guruku yang mulia,selesai bersolat,terhidu bau wangi yang harum semerbak menguasai ruang masjid…tepat telahanku..selesai solat daku pun cuba-cuba menghampiri halaqah (bulatan manusia) para jemaah masjid yang akan memulakan majlis sambutan Maulidur Rasul,daku dilambai-lambai oleh seorang pakcik tua yang mengarahkan supaya daku duduk bersebelahan dengan beliau,daku akur,terselit duduk diantara para jemaah membaca Al-Quran..

picture-011.jpg

Selesai sahaja membaca bait-bait kalam suci Allah tuhan yang maha mulia,daku diberikan buku ‘Al-Burdah’ (bait-bait syair nan indah yang memuji peribadi baginda nabi serta selawat dan salam ke atas baginda) oleh seorang petugas,kemudianya daku dapat lihat dari jauh kedatangan 7 insan yang lengkap kemas berjubah tradisional Maghribi menghampiri halaqah lalu duduk ditengah halaqah..”apa pula istimewa mereka ini duduk di tengah halaqah??”..ohh,penasyid-penasyid yang bersuara merdu rupanya…mereka bernasyid,memuji baginda nabi serta membaca kalam suci dalam keadaan yang mengasyikkan…terlihat diwajah mereka penghayatan yang cukup dengan suara lantang yang dialun-alunkan..

Teguran si guru yang ada benarnya…

Nun di tengah mihrab,kelihatan guruku yang mulia pun turut sama dalam majlis itu,ya,sudah acapkali daku mendengar pendirian beliau akan majlis sambutan Maulidur Rasul,beliau tidak bersetuju denganya,bahkan beliau mengatakan bahawa sambutan tersebut merupakan bida’ah yang menular di dalam masyarakat,yang mana pada hemat beliau perlulah ditukar cara sambutan itu kepada cara yang lebih menusuk semangat cintakan baginda nabi ke dalam jiwa serta lebih ilmiah..

Keberadaan beliau didalam majlis adalah kerana beliau merupakan imam di masjid tersebut,sudah acapkali juga beliau kelihatan tidak begitu membuka mulut ketika didalam majlis sebegitu,nampak seperti endah tak endah,sekadar mencukupkan syarat sahaja bukaan mulutnya,demi untuk mengelakkan fitnah dari menimpa diri beliau yang akan dikatakan menyongsang arus jika tidak turut serta,cukup berhikmah…tanpa perlu beliau menjerkah para jemaah dengan laungan : bida’ah! hentikan semua ini serta merta!….selesai bernasyid,pembesar suara diberikan kepada beliau sebagai mendengar ucapan beliau akan sambutan ini…

Teramat puas hatiku mendengar komen beliau tentang sambutan tersebut,ya Allah ya tuhanku,dikau berkatilah hidup guruku ini sepanjangnya,beliau mengatakan bahawa cara sambutan sebegini tidak dapat memasukkan kehebatan peribadi baginda secara jitu ke dalam jiwa setiap muslim,kerana andai setiap muslim hanya hanyut di dalam nyanyian nasyid mereka dengan alunan serta rentak yang pelbagai,maka manakah pula pengetahuan mereka yang jitu terhadap perjalanan hidup baginda yang andai dihayati dapat dijadikan contoh pula didalam kehidupan kita seharinya??bukankah perjalanan hidup baginda penuh sarat dengan segala macam akhlaq yang baik,hikmah serta pengajaran yang sangat baik untuk dijadikan tauladan??

Beliau menambah lagi,andai disambut dengan nyanyian nasyid sebegini kemudianya makan akhirnya balik terus ke rumah dengan keadaan yang kosong dari sebarang rasa kekaguman terhadap baginda,dimanakah pula pengisianya akan kehebatan peribadi serta akhlaq baginda yang merupakan al-quran yang berjalan itu?? andai ditanya kepada muda-mudi dizaman sekarang tentang nama penuh baginda,tarikh kelahiran baginda demi Allah pasti kebanyakkan dari mereka tidak mengetahuinya,tetapi jika ditanya pula kepada mereka tentang nama penuh insan lain,tarikh lahir mereka serta perjalanan hidupnya mereka boleh jawab dengan terperinci pula,(lebih-lebih lagi sejarah hidup pemain bola kelab inggeris, yang memang menjadi hafalan dimulut muda-mudi sekarang!!)

img_1413.jpg

“As-Syeikh Abdul Qaadir ghafaralllahu lahu”

Beliau mengatakan lagi,bida’ah yang selalu menular dalam sambutan sebegini adalah seperti mengeluarkan hadith-hadith dhaif,mungkar bahkan palsu tentang nabi didalam sambutan Maulidur Rasul,bukankah sudah nabi peringatkan :

“Barangsiapa yang berbohong ke atasku secara sengaja maka dia telah menempah tempat duduknya di neraka!! (hadith ini berdarjat mutawatir lafzhi dan ianya telah diriwayatkan oleh 70 orang sahabat yang mana 10 orang daripada mereka merupakan insan-insan yang telah dijanjikan syurga oleh baginda nabi!!)

Suatu jenayah besar yang berhukum haram pula telah dilakukan oleh insan-insan yang asalnya mahu menyatakan kecintaan mereka terhadap baginda,yang mana tanpa mereka sedari mereka telah berbohong ke atas banginda nabi,jikalau jahil tanpa mengetahuinya tidaklah mengapa,tetapi tidak terjatuh pula kemestianya supaya bertanya!! setiap amalan yang ingin dilakukan itu semestinyalah bersumber asalkan dari kalam Allah dan kalam pesuruhNya yang sahih sampai kepada baginda yang mana dapatlah diketahui berdasarkan pengajian tentangnya atau bertanyakan kepada insan yang a’liim mengenainya..

“Yang menciptakan mati dan hidup,untuk menguji kamu siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya,dan Dia maha perkasa,maha pengampun” (surah Al-Mulk : 2)

Imam Fudhail Bin Iyadh ketikamana beliau ditanya tentang tafsiran “yang lebih baik amalnya” beliau mengatakan bahawa ianya bermaksud : yang paling ikhlas dan yang paling tepat,kemudian beliau ditanya lagi,apakah pula yang dimaksudkan yang paling ikhlas dan yang paling tepat itu?? iaitu setiap amalan itu semestinyalah mengandungi keikhlasan beserta ketepatan,dan setiap amalan itu tidak akan diterima jika ianya hanya ikhlas tanpa ketepatan dan hanya ketepatan tanpa ikhlas,ikhlas itu ialah dengan membuat amalan untuk mencari redhaNya dan ketepatan itu pula bermaksud :bertepatan dengan sunnah baginda…

Dan akhirnya,beliau menambah,adalah lebih baik jikalau sambutan Maulidur Rasul ini diisi dengan pengisian yang lebih berilmiah,seperti menceritakan sejarah perjalanan hidup baginda berdasarkan kitab-kitab sirah yang sahih periwayatanya agar dapatlah ditanamkan serta disemaikan kecintaan kepada baginda itu dengan mengenal baginda terlebih dahulu secara betul-betul kenal kemudianya dengan izin Allah bakal hadhirlah pula kecintaan kita kepada baginda..beliau juga menyatakan bahawa menyemai kecintaan kepada baginda ini biarlah jangan bermusim,dikala tiba hari kelahiranya sahaja dikhususkan menyemai rasa cinta pada baginda,tetapi haruslah setiap hari juga setiap tahun menyemaikan kecintaan tersebut dengan menceritakan kisah baginda kepada generasi kita sekelianya serta menghidupkan sunnah baginda pada setiap hari di dalam kehidupan kita,iaitu cinta tanpa musim,supaya dapatlah kita ‘menghidupkan’ baginda didalam jiwa kita serta generasi-generasi kita selamanya,agar cinta kita kepada baginda tak kunjung padam maraknya..

img_1404.jpg

“Guruku yang mulia bersama anak-anak murid beliau”

Akhir ceritaku…

Ya,daku bersetuju dengan pendapat beliau,semoga Allah yang maha berhak memberkati hidup hambaNya memberkati hidup guruku ini sepanjang hidup beliau serta keluarga beliau sekelianya,masing-masing punyai pendapat tentang cara menzahirkan kecintaan kepada baginda ini,jikalau cara kalian bertepatan dengan sunnah serta syariatNya yang agung serta bersandarkan pula dengan hujjah serta dalil yang kuat,silakan…zahirkan sahaja berdasarkanya,tapi andai berlawanan bahkan tercampur didalamnya bida’aah yang mungkar,tiada tolak ansur lagi didalam perkara sedemikian,ianya harus diperangi!! dan daku bersama pendapat guruku tentang cara menzahirkan kecintaan kepada baginda nabi =)

نحن بما عندنا وأنت بما *** عندك راض والرأى مختلف

Bermaksud : “Pada diriku apa yang aku redhai,manakala pada dirimu pula akan apa yang engkau redhai,dan sesungguhnya pendapat itu bisa sahaja bercanggah”

p/s : Jika mahu baca cerita guruku yang mulia sebelum beliau,klik sahaja di sini.

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!

Read Full Post »

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani…

Alhamdulilah,segala puji hanyalah bagi Allah…

rileks.jpg

Si coklat putih : “Si matahari yang menyilau…(cubaan untuk bersyair)

Si putih hitam : “Dah mula dah member aku sorang ni,bila berjemur je

mesti nak bersyair,menyampah betul”

SYAIR-SYAIR NAN INDAH…..

Baru pulang dari kelas pengajian bersama As-Syeikh Abdul Qaadir (ghafarallahu lahu) di masjid besar Martil,pengajian hari ini disajikan dengan berbagai syair-syair arab yang indah untuk diteladani,sungguh menyentak hati ini,terkadang hati ini terdetik kecil ingin membeli senaskhah kitab syair sebagai langkah permulaan mahu jinak-jinak dengan seni ini,boleh juga dijadikan sebagai ilmu tambahan…

عليك إذا ضاقت أمورك والتوت *** بصبر فإن الضيق مفتاحه الصبر

ولا تشكون إلا إلى الله وحده *** فمن عنده تأتي الفوائد والبشر

Bermaksud : “Hendaklah engkau bersabar jika engkau diuji dengan kesempitan hidup dan kesusahan,kerana sesungguhnya kesusahan juga kesempitan hidup itu kuncinya adalah kesabaran,dan janganlah kamu mengadu kecuali hanyalah kepada Allah yang maha esa,kerana disisiNya sahajalah datangnya segala faedah dan juga kegembiraan”

ولو سئل الناس التراب لأوشكوا *** إذا قيل هاتوا أن يملوا ويمنعوا

Bermaksud : “Manusia itu jika diminta supaya diberikan pasir sekalipun maka yang paling baik pun mereka akan menghampakan si peminta bahkan tidak memberikan apa-apa langsung jika dikatakan kepada mereka: berikanlah sesuatu”

وما كل من يبدي البشاشة كائنا *** أخاك إذا لم تلفه لك منجدا

Bermaksud : “Dan bukanlah setiap orang yang dapat memberikanmu kegembiraan juga kesenangan itu adalah layak menjadi saudaramu jika dia langsung tidak menoleh pun kepadamu jika kamu meminta padanya pertolongan”

Begitu juga dengan syair-syair ciptaan Imam-Imam ummat terdahulu yang tidak kurang juga hebatnya,iyalah,selalunya dibenak fikiranku ini perkara berupa syair-syair ini hanyalah bermain dikalangan ahli bahasa sahaja,rangkap syair ini merupakan karya Imam Syafie’ rahimahullahu taala yang mana ia merupakan syair yang selalu daku pegangi bilamana hati ini terkadang cuba nak bersifat ‘nakal’…

شكوت إلى وكيع بسوء حفظي *** فأرشدني بأن أترك المعاصي

وأخبرني بأن العلم نور*** ونور الله لا يهدى لعاص

Bermaksud : “Daku telah mengadu kepada guruku Imam Waki’ berkenaan hafazanku yang tidak berapa baik,maka beliau pun menasihatiku supaya hendaklah aku meninggalkan perbuatan maksiat,dan beliau memberitahuku bahawasanya ilmu itu adalah cahaya,dan cahaya Allah itu tidak akan masuk kedalam hati pembuat maksiat” (Imam Waki’ ialah guru Imam Syafie’ ketika beliau menuntut di Baghdad)

ولا ترجوا السماحة من بخيل *** فما في النار للظمأن ماء

إذا كنت ذا قلب قنوع *** فأنت و مالك الدنيا سواء

Bermaksud : “Dan janganlah kamu berharap yang si bakhil itu akan bermurah hatinya,kerana (keadaan mengharap itu samalah keadaanya seperti) orang yang kehausan pastilah tidak akan menemui air jika dia mendekati si api,jika kamu mempunyai hati yang berasa mencukupi apa yang kamu punyai,maka dirimu dan raja dunia itu samalah sahaja keadaanya” (kerana raja yang memerintah dunia akan sentiasa berasa puas dan cukup dengan kekayaanya,yang mana sama sahaja keadaanya dengan orang yang bersifat sentiasa berasa cukup pada apa yang dia punyai walaupun sedikit)

Sebenarnya daku ini bukanya pandai lagi nak mengenal jenis-jenis syair,cuma sekadar terpautnya hati ini dengan rangkap-rangkap syair yang selama daku belajar ini terhidang dihadapan mata..

Dahulunya,apabila daku membaca kitab-kitab arab,apabila terpandang sahaja syair,terus akan ku tolehkan ke bahagian lain,kerana malas nak menggerak-gerakkan saraf otakku ini supaya mendalami bahkan memahami syair tersebut,kerana sudah dipasangkan dimindaku ini bahawa bahasa-bahasa didalam syair adalah terlalu susah untuk difahami serta terpaksa membelek qamus berkali-kali,dan lebih daripada itu pula,bagiku bahasa-bahasa syair ini adalah bahasa yang tak jejak ke bumi!!! =) maka terus sahaja tanpa daku sedari daku sudah menjadikan syair-syair ini sebagai musuh didalam setiap pembacaanku..

Kemudianya daku cuba untuk mendekati dan memahami setiap syair yang daku temui didalam setiap pembacaanku,oh..jatuh cinta pandang pertama akhirnya..betul juga ya kata orang,tak kenal maka tak cinta!! sudah kenal barulah tergedik-gedik nak bercinta!! ya,sangat berkesan juga jika kita cuba jadikan perkara yang kita musuhi bahkan membencinya kepada perkara yang ingin dikenali seterusnya dicintai..insyallah pasti tak rugi..

 

 

cinta-kucing.jpg

“I love you bang kelabu!!”

CINTAN DAN CINTUN….

Cinta…suatu perkataan yang susah untuk diungkapkan secara puas!! terkadang kita akan berasa gembira dengan kehadiranya dan terkadang kita akan berasa sangat sakit hati di kala kehadiranya….cuma ia dengan izin Allah pasti akan dirasai gembira dengan kehadiranya jika hadirnya tepat pada masanya dan kena pula pada orangnya!! (sekadar meminjam kata-kata Ustaz Pahrol Razi Mohd Juoi dari blog seorang muslimah)…

Entahlah,tidak berani ingin memanjang cerita tentang hal ini,kerana diriku sendiri juga masih samar-samar akan hakikat sebenarnya ia,terkadang daku rasakan sudah tepat telahanku akan maknanya,tapi terkadang berasa betapa silapnya pemahamanku tentang ia selama ini!! terkesima bahkan taajub bila membaca penafsiran seorang muslimah yang daku kenali didalam blognya tentang cinta dari sudut pemahaman dirinya,apa yang dapat daku katakan,penafsiran beliau tentang cinta itu hanyalah cinta kepada nan satu,kepada Allah dan rasulNya yang mulia,berjuang dan bekerja untuk mencari redha tuhanya….benar..bahkan beliau juga menyerahkan perkara cinta dan jodoh itu kepada Allah dengan istikharah dan tawakkal tentang perihal jodohnya,kerana takut terjebak dengan ajakkan sang nafsu dalam ,mencari cinta!!

 

 

cinta.jpg

“Didalam kehangatan cinta”

Penafsiran cinta ini bergantunglah kepada keadaan diri si penafsir,andai si penafsir menafsirnya dalam keadaan yang hanyut bergelumang sang nafsu,pasti takut kamu mendengarnya bahkan tak sanggup ingin mendengarnya!! Jika si penafsir berkata-kata dalam keadaan dirinya sedang mabuk cinta bekerja mencari keredhaan tuhanya dan rasulnya,pasti kamu akan berpuas hati dengan tafsiran tersebut..bagiku,inilah suatu cinta yang pasti bersambut!! apakata salutkan cintamu kepada Allah dan rasulnya diatas salutan cintamu kepada sang insan,gabungkan keduanya,tapi ingat! jangan pula balutan cinta kepada sang insan membaluti diatas cinta kepada allah dan rasulmu!!

Daku mengaku,dahulunya daku pernah juga cuba-cuba bercinta,tapi lantas sahaja daku namakan ‘cinta monyet’!! atau boleh juga cinta beruk,ungka,siamang dan sama waktu denganya,namakan sahaja binatang apa pun yang kamu mahu tentang cinta jenis itu,kerana cinta waktu itu sebenarnya masih belum mengenali hakikat sebenarnya cinta,dan masih belum berfikir dengan fikiran yang matang..itulah sebabnya manusia menisbahkan cinta itu kepada binatang yang tak beraqal!! =)

Teringat diriku akan sebuah syair yang mengisahkan tentang cinta ni,ianya telah diberikan oleh kawan baikku di sini :

واترك حبها من غير بغض *** وذاك لكثرة الشركاء فيه

واذا وقع الذباب على طعام *** رفعت يدي و نفسي تشتهيه

وتجتنب الأسد ورود الماء *** اذا رأت الكلاب ولغن فيه

Bermaksud : “Dan aku meninggalkan kecintaanku kepada wanita yang ku cintai itu tanpa timbulnya sebarang rasa marah…kerana betapa ramainya orang yang turut sama ingin memenangi hatinya minta dicintai…dan samalah juga halnya jika makanan yang dihurungi lalat,maka pastilah aku tidak akan menyentuhnya untuk merasainya…begitulah juga halnya pada keadaan sang singa,pastilah dia tidak akan mendekati takungan air…yang jika takungan air itu sudahpun dijilat oleh anjing-anjing itu

p/s : Diriku sudahpun membincangkan tentang cinta ini,bisa sahaja klik disini

kucing1.jpg

“Kenapa bro Alhammasiyy ni celoteh jiwang semacam je ni??”

AKHIR CELOTEH…..

Semoga Allah kurniakan diriku nikmat cinta mengejar cinta kepadaNya dan rasulNya dengan tekun bekerja serta berjuang hanya untuk mencari keredhaaNya serta sentiasa beristiqamah dalam perjuangan,semoga diriku mendapat nikmat istiqamah dalam perjuangan serta mendapat kelazatan didalam bergelumang dengan perjuangan ini…ya Allah,maqbulkanlah permintaanku ini…

 

Tentang cintaku pada insan,hanya kepada Allah sahaja diriku serahkan perkara tersebut,semoga segalanya hanyalah yang terbaik untuk diriku..(aik,mengapa ter’jiwang‘ semacam ni??)
Apapun…HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!!

Read Full Post »

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani…..

Alhamdulilah,segala puji hanyalah bagi Allah..

naptime.jpg

“Bangunlah woii,asyik tidur sahaja,parti islam dah menang dah ni!!”


KEJUTKAN DIRIKU DARI MIMPIKU…

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Wa lillahilhamd! Allah maha besar!Allah maha besar!Allah maha besar! dan segala puji-pujian itu hanyalah bagi Allah!

Sesungguhnya aku terasa seperti telah mendengar suatu berita yang aku mendengarinya didalam mimpiku,pakatan pembangkang Barisan Alternatif telah menunjukkan taringnya dan sekaligus menjadi suatu gambaran yang amat jelas kepada kerajaan Barisan Nasional bahawa ini merupakan suatu gelombang kebangkitan rakyat!!

Pemikiran manusia normal yang waras pastilah takkan mengangguk bersetuju dengan apa jua jenis kezaliman,penindasan juga tekanan dari sesiapa pun jua,jika sebuah kerajaan yang pimpinanya mengamalkan kezaliman,maka nantikan sahaja masa tumbangnya…teringat diriku akan sebuah syair arab yang berbunyi :

لك العز إن مولا ك عز وإن يهن *** فأنت لدى بحبوحة الهون كائن

Bermaksud :“Padamu kemuliaan jika pemimpinmu juga seorang yang mulia,tetapi andai pemimpinmu seorang yang bersifat keji,maka kekejianlah juga yang bakal terjadi pada kemakmuran negaramu”

Jika selama ini puak-puak sombong itu dengan penuh rasa bangga sambil mendabik dada mengatakan keyakinan mereka bakal memperolehi majoriti dua pertiga undi kini telah kecewa,bersedih,susut berat badan dan layu lagi melayukan apabila terkena tamparan hebat kuasa Allah yang bersifat ‘khaariqul ‘adaat’ iaitu menembusi adat kebiasaan itu,juga terkedu seperti tertelan tulang ikan apabila melihatkan reaksi kemarahan rakyat terhadap pimpinan mereka selama ini..ingatlah,janganlah kamu meletakkan sangkaan serta keyakinanmu terhadap sesuatu sebelum taqdiran Allah itu bakal berlaku,kerana Allah lah yang mengetahui sesuatu perkara itu sebelum ianya terjadi ke atas makhluqnya :

“Tidak lalai sedikitpun dari pengetahuan tuhanmu biarpun sebesar zarah,baik dibumi ataupun dilangit,tidak ada sesuatu yang lebih kecil dan yang lebih besar daripada itu,melainkan semuanya itu tercatat didalam kitab yang nyata (Lauhul Mahfuz)” (surah Yunus : 61)

Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum kami mewujudkanya,sungguh,yang demikian itu adalah mudah bagi allah” (surah Al-Hadid : 22)

Sebenarnya,keputusan pilihanraya umum di tahun ini sangat-sangat membuahkan natijah serta hikmah yang baik untuk kita dan baik juga untuk ‘puak-puak sombong’ itu…anugerah allah yang besar pada kita ini merupakan suatu peluang pada kita untuk mendaulatkan kalimah Allah serta RasulNya secara syumul tanpa sebarang pengacau lagi,dan juga suatu medan untuk kita membuktikan kemampuan kita memerintah berdasarkan agama kepada rakyat dengan adil….

Dan juga ianya sangat baik pula untuk ‘puak-puak mereka’ agar bermuhasabah diri mereka serta menginsafi kembali perbuatan-perbuatan terdahulu mereka dan ingatlah akan kuasa Allah yang bisa sahaja membuat apa sahaja di atas dunia ciptaaNya ini,jauhkanlah serta lemparkanlah sangkaan kamu bahawa usaha kamu selama ini merupakan kuasa yang bisa merubah sesuatu mengikut keinginanmu…

pilihanraya.jpg


PEJUANG YANG BERIMAN….

Bagi diriku,imanlah segala-galanya yang dapat menjadi azimat penenang di dalam diri setiap pejuang,yang daku maksudkan ialah keimanan yang amat sahih kepada Allah Azza Wajalla,yang mana dapatlah dia mengetahuinya berdasarkan pengajianya yang bersumberkan dari kalamNya yang maha agung serta dari kalam pesuruhNya yang mulia,kerana dengan keimananya yang sahihlah dapat menjadikan suatu unsur yang menenangkan jiwanya walau diberi ujian sehebat macam mana sekalipun..

“Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang yang beriman untuk menambah keimanan atas keimanan mereka (yang telah ada) Dan milik Allah lah bala tentera langit dan bumi dan Allah maha mengetahui maha bijaksana” (surah Al-Fath : 4)

Dengan keimanannya yang sahih terhadap Allah,maka pasti dirinya akan menjadi tenang apabila dia ditimpa dengan kekalahan perjuanganya walaupun setelah bekerja dan berjuang dengan penuh kesungguhan tak kira siang atau malam,kerana dengan keimanan tersebut,dia akan menganggap bahawa setiap perkara yang ditentukan ke atas dirinya adalah untuk kebaikkan dirinya walaupun ianya sakit untuk ditelan dan akan menganggap ianya sebagai suatu ujian untuk mengukur tahap keimananya terhadap tuhan yang menurunkan ujian…maka,pastilah kekalahanya itu takkan mengendurkan kekentalan semangatnya dan tidak mengecewakanya untuk berjuang dan terus berjuang lagi,demi kerana keimananya yang jitu itulah merupakan kuasa penolak yang menolak dirinya supaya berjuang dan terus berjuang mencapai redha tuhanya….

“Dan sungguh,kami benar-benar akan menguji kamu sehingga kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar diantara kamu,dan kami akan uji perihal kamu” (surah Muhammad : 31)

tok-guru.jpg

“Jangan bersedih wahai pejuang semua,Allah bersama kita…”

Begitulah juga dia tidak akan mudah bersedih apabila mengalami kekalahan ataupun dicemuh,ditindas bahkan di keji oleh penghalang-penghalang jalan perjuanganya,tetapi semakin kuat dan bertambah pula kesungguhanya untuk meneruskan perjuangan,kerana apa??kerana iman lah penghias kepada setiap cemuhan,kejian juga kekalahan yang dialaminya…disebabkan kepercayaanya yang jitu itu,dirinya akan kembali tersenyum dan bersahaja atas setiap kesusahan dan merasakan yang dirinya sudah melalui denai derita yang sama dilalui oleh para nabi dan rasul ketika menyampaikan risalah kebenaran dari tuhanNya…

“Dan janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan pula bersedih hati,sebab kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman” (surah Ali-Imran : 139)

Daku tujukan kata-kata sebegini adalah khas kepada para pejuang yang telah ditaqdirkan Allah untuk tidak merasai nikmat kemenangan seperti pejuang-pejuang yang lain,daku ingin memujuk mereka agar janganlah bersedih dan kecewa dengan kekalahan yang telah ditimpakan,sebaliknya bergembiralah kembali dengan menyuburkan keimananmu kepada kata-kata Allah serta janji-janjiNya kepada para pejuang yang berjuang dijalaNya,serta pelajarilah dengan begitu mendalam segalanya tentang Allah agar dapat melahirkan keimanan kepadaNya dengan sahih sekaligus menjadikanmu pejuang yang beriman dan bertaqwa dengan sebenar-benarnya..

Berkatanya As-Syeikh Dr.Yusuf Al-Qaradhawi di dalam kitab kecil beliau yang bertajuk : “Islam sepertimana yang kita imani,suatu pembetulan serta teguran” (1) :

“Maka bagaimanakah dapat kita mengubah diri kita?? Kita dapat mengubah diri kita melalui jalan aqidah,iaitu dengan menyuburkanya ke dalam jiwa insan dengan iman yang sahih serta tauhid yang sahih,iaitu tidak meredhai sesuatu apa pun selain Allah sebagai tuhan,juga tidak mengambil sesuatu apa pun selain Allah sebagai penolong,juga tidak menginginkan hukum selain hukum Allah,maka tauhid jenis inilah yang menjatuhkan segala jenis tuhan-tuhan palsu yang terdiri daripada manusia ataupun batu,maka tidaklah seseorang itu akan berdebu dahinya melainkan kepada Allah lah dia bersujud,dan tidak pula dia membongkokkan belakangnya melainkan kepada Allah sahaja dia tunduk,dan tidak meminta kepada selain Allah,dan tidak jua takut melainkan hanya kepada Allah,dan sifat-sifat inilah yang dimiliki oleh para pejuang,yang menjadi penyelamat,penolong dikala perang,yang baik perangainya,bermanfaat kepada manusia yang lain,percaya kepada dirinya sendiri,beriman kepada tuhanya,penolong kepada perkara kebenaran,menyukai segala perkara kebaikkan,yang berkerja untuk umatnya tanpa sebarang ganjaran,berkhidmat kepada masyarakatnya walaupun mereka tidak mengendahkanya,yang berjihad di jalan Allah serta tidak takut dengan celaan orang-orang yang mencelanya,sifat pejuang jenis inilah yang dicari oleh negara,diimpikan oleh para ummat,sesungguhnya yang membentuk dan menjadikan mereka pahlawan hanyalah aqidah,dan dengan imanlah juga sifat kepahlawanan mereka terbentuk,tiada lain selain iman!! DIKAU BERIKANLAH AKU KEIMANAN,MAKA AKU AKAN BERIKAN PULA KEPADAMU PAHLAWAN!!

Dan inilah resepi ketahanan perjuangan kita,perjuangan yang tidak bermusim,sentiasa bertahan walau badai yang melanda,kilat yang menyabung juga petir yang memancar sekalipun,hanya dengan pertahankan keimananmu terhadap Allah,maka imanlah penimbang segala apa yang berlaku di tengah kembara juangmu…

Dan resepi inilah yang membezakan perjuangan kita dan perjuangan ‘puak-puak sombong’ itu,apabila dilanda kekalahan mereka akan terkejut,terkesima,layu,putus asa bahkan menangis meraung sambil mengunci pintu bilik seperti anak kecil yang merajuk memberontak kerana tidak diikuti kemahuannya..

kucing.jpg

“Aku berharap semoga ketua kucing dapat
membahagikan ikan dengan seadilnya..”


HARAPANKU PADA PERJUANGAN INI..

Jadilah seorang pejuang yang sentiasa berfikiran positif,yang sentiasa bersangka baik kepada tuhanya atas setiap ujian yang melanda perjuanganya,yang menjadikan timbangan iman sebagai timbangan fikiranya serta tindak tanduknya,andai dirimu berputus asa ditengah kembara juangmu,dan terus sahaja memikirkan jalan mati bagi perjuanganmu,maka pasti yang itulah yang akan dikau temui..

Andainya Imam Ibnu Taimiyah,Said Qutb,Imam Hasan Al-Banna,Imam Ahmad Bin Hambal serta imam-imam yang lainya (semoga rahmat Allah memayungi kehidupan mereka sepanjangnya) berputus asa ditengah kembara juangnya selama bertahun-tahun di dalam penjara,maka tentulah nama-nama mereka ini tidak akan dikenang sebagai insan yang berjasa kepada ummat hasil usaha juang serta karya-karya mereka yang menggerakkan hati-hati manusia serta sangatlah kosong dan sia-sia kehidupan mereka selamanya demi kerana memikirkan jalan mati untuk perjuangan mereka..

الذكي الأريب يحوّل الخسائر إلى أرباح والجاهل الرعديد يجعل المصيبة مصيبتن

Bermaksud : “Si cerdik yang bijak akan bijak menukar kerugiannya menjadi suatu keuntungan,tetapi si bodoh yang pengecut akan menjadikan musibah yang melandanya musibah yang semakin bertimpa”

p/s: daku berharap agar para pejuang islam memerintah dengan seadilnya hasil kepercayaan yang diberikan ini,dan bekerja dan terus bekerja mengejar perkara ghaib yang kita percaya ini,hiraukan segala api fitnah yang cuba dinyalakan oleh ‘anjing-anjing belaan’ mereka itu,tetaplah pada perjuangan,katakan : “HASBUNALLAH WA NI’MAL WAKIIL!!! cukuplah Allah bagi kita!!

 

463556099_7914c5ecc2_m.jpg

“Hiduplah perjuangan islam selamanya”!!

************************************************************************

RUJUKKAN : (1) الإسلام كما نؤمن به ضوابط وملامح oleh Dr.Yusuf Al-Qaradhawi,terbitan Nahdhah Mesr,mukasurat (38),cetakkan tahun 2006,Fii At-Tanwiir Al-Islamiyy nombor (40)

Read Full Post »

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

Alhamdulilah,segala puji bagi Allah…….


GUSAR HATIKU…TAPI TAK MENGAPA..

Apabila melihatkan perilaku golongan orang utan itu yang beriya-iya mahu menawan negeri Kelantan pada pilihanraya umum tahun ini,hatiku pada mulanya sangat cemas dan risau,lebih-lebih lagi apabila melihatkan setiap strategi yang disusun oleh mereka sehingga sanggup berhabis berjuta-juta bahkan berbilion-bilion ringgit demi menggapai niat jahat mereka yang menginginkan agar jalan Islam itu terbantut untuk berkembang..

Kemudianya,apabila daku cuba menatap ayat-ayat Allah serta mutiara kata penghulu nabi kita maka terus diriku tersedar dari kerisauan tersebut,silap sebenarnya kerisauanku ini kerana tidak digandingkan bersama kepercayaan yang jitu terhadap kekuasan allah pada setiap perkara yang cuba dirancangi manusia,mereka merancang segala macam muslihat,strategi serta tipu daya untuk menghalang jalan Islam,tetapi apakah puak-puak ‘hina’ itu lupa bahawa allah maha mengetahui setiap tipu helah dan strategi mereka itu??apakah mereka tidak mengetahui bahawa allah bisa sahaja mematahkan perancangan mereka walau cuba dirancang selicik mana sekalipun??

“Dan mereka (orang-orang kafir ) membuat tipu daya,maka allah pun membalas tipu daya,dan allah sebaik-baik pembalas tipu daya” (surah Ali-Imran : 54)

“Dan mereka membuat tipu daya,dan Kami pun menyusun tipu daya,sedangkan mereka tidak menyedarinya” (surah An-Naml : 50)

welovetokguru.jpg

We loveTuan Guru!!

TANAMI DAN SUBURKANLAH KEIMANANMU…

Janganlah risau wahai para pejuang agama sekelianya,biarlah mereka berdegar-degar mencanangkan kemahuan mereka di dada-dada akhbar sekalipun,biarlah mereka berhabis jutaan ringgit sekalipun,tapi selagi mana allah yang maha berkehendak tidak menginginkan sesuatu itu terjadi,maka selagi itulah sesuatu perkara itu takkan terjadi,bahkan tiada suatu kuasa pun yang mampu menghalang apabila allah berkehendakkan sesuatu itu untuk terjadi atau tidak terjadi,dan allah pula tidak akan menjadi terpaksa untuk menjadikan sesuatu itu untuk terjadi atas sebab suatu usaha manusia yang menginginkan sesuatu untuk terjadi…

Sebenarnya segala perancangan tersusun mereka itu semata-mata hanyalah usaha.biasa seorang manusia,perancangan mereka itu bisa sahaja tidak akan berjaya dan bisa sahaja dipatahkan dengan senang,rancangan mereka itu tidak akan menjadi… kecuali hanyalah jika allah telah tentukan ianya bakal terjadi ke atas hamba-hambaNya untuk terjadi :

Dari Abu Abbas, Abdullah bin Abbas r.a : “Bahawa pada suatu hari saya sedang berada di belakang Rasulullah sallallahu alaihi wassalam ( di atas binatang tunggangannya ), lalu sabda baginda : ‘ Wahai anak kecil, sesungguhnya aku telah mengajar kamu beberapa perkataan. Peliharalah ( perintah ) Allah, nescaya Dia akan memelihara kamu, peliharalah ( kehormatan ) Allah, nescaya engkau akan merasakan Dia berada bersama-samamu. Jika engkau memohon, pohonlah kepada Allah semata-mata. Jika engkau meminta pertolongan mintalah kepada Allah semata-mata. Ketahuilah bahawa jika semua umat manusia berkumpul untuk memberikan kepadamu sesuatu manfaat, nescaya mereka tidak akan mampu memberi manfaat itu, melainkan dengan sesuatu yang telah ditaqdirkan oleh Allah. Begitu juga sekiranya mereka berkumpul untuk menentukan suatu mudharat untuk kamu, nescaya mereka tidak akan mampu menentukannya, melainkan dengan suatu yang telah ditentukan Allah ke atas kamu. Telah diangkat kalam ( tulisan ) dan telah kering ( tinta ) buku catitan” (hadith riwayat Tirmizi)

“Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum kami mewujudkanya,sungguh,yang demikian itu adalah mudah bagi allah” (surah Al-Hadid : 22)

Disebabkan segala perkara itu tidak dapat ditentukan oleh kemampuan manusia apakah yang bakal terjadi,maka bekerjalah dengan bersungguh dan lebih keras lagi dalam menolong agama allah ini dan hiraukanlah segala usaha mereka itu,kerana belum tentu berjaya segala usaha mereka itu,…itupun jika para pejuang berusaha sambil percaya penuh dengan kuasa dan ilmu allah taala…=)

kucing-2.jpg

Apa!! Ikan terbang!! tak logik..tak logik

BATASAN LOGIK AQAL DAN PERTOLONGAN ALLAH…..

Ya allah,selamatkanlah negeri Kelantan…begitulah bait-bait doa yang senantiasa menjadi basahan bibir rakyat kelantan juga Tuan Guru Nik Abdul Aziz kita,hanya pada allah sahajalah tempat bergantung dan sandar harapan hamba-hambaMu ini pada setiap perkara yang tidak mampu kami lakukan,segalanya terletak pada kuasa dan kehendakMu,kerana Dikau sahajalah kuasa yang maha mentadbir setiap sesuatu diatas bumi ciptaanMu..

“Katakanlah wahai Muhammad,wahai tuhan pemilik kerajaan,engkau berikan kerajaan kepada siapa pun yang engkau kehendaki,dan engkau cabut kerajan dari siapa pun yang engkau kehendaki,engkau muliakan siapa pun yang engkau kehendaki,dan engkau hinakan siapa pun yang engkau kehendaki,di tangan engkaulah segala kebajikkan,sungguh,engkau maha kuasa atas segala sesuatu” (surah Al-Imran : 26)

Tidak semestinya sesuatu itu mesti terjadi mengikut adat kebiasaanya ia terjadi demi kerana melihatkan secara logik aqalnya ia bakal menjadi mengikut adat kebiasaanya ia terjadi…tidak semestinya api yang sifatnya membakar itu mesti juga membakar mengikut adat kebiasaanya yang membakar demi kerana melihatkan secara logik aqalnya yang ia akan membakar pada apa pun yang dihulurkan padanya…bukankah nabi Ibrahim itu tidak terbakar oleh api?

“Kami (allah) berfirman : wahai api! Jadilah kamu dingin dan selamat untuk Ibrahim” (surah Al-Anbiya’ : 69)

Tidak semestinya bilangan yang sedikit itu bisa sahaja dikalahkan oleh bilangan yang ramai demi kerana melihatkan secara logik aqalnya bilangan yang ramai semestinyalah akan mengalahkan bilangan yang sedikit…..bukankah bilangan pasukan jihad dijalan allah ketika peperangan Badar itu lebih sedikit berbanding pasukan kaum Musyrikin Mekah??

“Wahai nabi! Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang ,jika ada dua puluh orang yang sabar di antara kamu,nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang musuh,dan jika ada seratus orang yang sabar diantara kamu,nescaya mereka dapat mengalahkan seribu orang kafir,kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti” (surah Al-Anfaal : 65)

Bukankah itu adalah campur tangan serta pertolongan dari allah disebabkan ketidakmampuan mereka?? Bukankah jika dilihat dari segi logik aqalnya mereka bakal dikalahkan disebabkan bilangan mereka yang sedikit??

Ya,itu adalah campur tangan allah:

“Dan sungguh,allah telah menolong kamu dalam perang badar,padahal kamu dalam keadaan lemah,kerana itu bertaqwalah kepada allah,agar kamu mensyukuriNya,(ingatlah),ketika engkau (muhammad) mengatakan kepada orang-orang yang beriman,apakah tidak cukup bagi mu bahawa allah membantu kamu dengan tiga ribu malaikat yang diturunkan (dari langit)?? (surah Ali-imran : 123 dan 124)

Sekarang lupakanlah semua usaha manusia serta jangkauan aqal manusia yang bersifat sangat-sangat terbatas itu,dengan izin allah akan adanya campur tangan serta pertolongan allah sekira berdoanya sekelian mukmin dan selagi mana tidak putusnya usaha mencari segala penyebab yang memungkinkan mendapat pertolongan allah di dalam perjuangan ini…segala perkara yang terjadi di atas dunia ini tidaklah bersifat wajib untuk allah menjadikanya dan juga tidaklah mustahil untuk allah menjadikanya,tetapi ianya adalah harus sahaja bagi allah untuk menjadikanya yang sesuai dengan qudrat (kekuasaan) keilmuan serta iradah (kehendak) allah taala yang tak bisa dijangkau aqal manusia biasa…

“Berkatanya Imam Abu Daud : diriwayatkan kepada kami oleh Abu Kuraib Muhammad Ibnu Al-‘Ala’ bin Ghiyaats daripada Al-A’masy daripada Abi Ishaq As-Sabiiey daripada Abdin Khairin daripada Ali bin Abi Thalib radiallahu anhu :

Jikalau urusan agama itu berjalan diatas logik aqal manusia,maka tentulah bahagian bawah khuf (sarung kaki daripada kulit) itu lebih utama untuk disapu daripada disapu dibahagian atasnya! =)

Yakinlah,allah maha menolong sekelian hamba-hambanya…tolonglah agama allah

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) allah,nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” (surah Muhammad : 7)

kucing-dan-ikan.jpg

Kalau nak ikan ni nak buat macam mana ya?
alaa..tunggu sahajalah ikan ni lompat keluar dari bekas ni!! tawakkal..

 

BERTAWAKKAL DAN KESILAPAN…

Perkara utama yang diriku bangkitkan di dalam posting kali ini adalah hendaklah setiap pejuang islam itu sewajibnya menyemaikan serta menyuburkan di dalam jiwa mereka rasa percaya yang jitu terhadap kekuasaan allah yang mengatasi setiap perancangan serta usaha manusia biasa,agar hilanglah segala kerisauan mereka apabila melihatkan walau hebat macam mana pun perancangan dan strategi puak-puak penghalang jalan islam itu,begitulah juga amat cantik sekali jika rasa keimanan yang jitu itu digandingkan bersama tawakkal setelah berdoa,berusaha dengan amat bersungguh -sungguh dan menepati pula segala kaedah-kaedah yang berkesan kearah mencapai kemenangan…tanpa lalai dari melihatkan kebesaran kuasa allah pada setiap sesuatu yang manusia cuba usahakan..

Teramatlah silap jika para pejuang islam beranggapan bahawa disebabkan mereka inilah pejuang yang berjuang dalam menyebarkan kalam allah dan puak-puak itu yang menghalang jalan agama allah maka sudah semestinya allah akan menolong mereka dan mengalahkan puak-puak musuh!! Tanpa mereka perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh..sambil menghiraukan segala penyebab yang memungkinkan mencapai kemenangan..

Berkatanya As-Syeikh Doktor Soleh Bin Fauzan Bin Abdullah Al-Fauzan didalam kitab kecil beliau yang bertajuk : Haqiqat Tawakkal Kepada Allah (1) :

“Maka semestinya hendaklah menghimpunkan kedua-duan unsur ini didalam bertawakal kepada allah : melakukan segala penyebab (yang memungkinkan mencapai kemenangan) bersama tawakal (menyerahkan keputusan akhirnya kepada allah),manakala orang yang bersandar hanya kepada sesuatu penyebab tanpa bertawakal kepada allah atau bersandar hanya bertawakal kepada allah sahaja tanpa melakukan segala penyebab adalah suatu kesalahan yang teramat salah!!”

“Jika kamu bertawakal kepada allah dengan sebenar-benar tawakal,maka allah akan memberikanmu rezeki sepertimana dilimpahkanya rezeki kepada sang burung iaitu mencari makanan pada siang hari dalam keadaan lapar dan balik di malam harinya dengan keadaan yang kenyang” (riwayat Imam Ahmad didalam musnadnya (1/30) dan Tirmizi didalam sunanya (7/92) dan telah menghasankanya)

Oleh itu,wahai pejuang islam!ambillah serta pelajarilah setiap kaedah yang memungkinkan mencapai kemenangan parti islam lalu bertawakal lah kepada allah serta gandingkan pula usaha dan tawakal itu dengan rasa percaya yang amat jitu kepada kekuasaan allah taala yang mengatasi segala usaha dan jangkauan aqal manusia,hiasilah pula dengan doa yang khusyuk,istiqamah dan rendah diri mengharap pertolongan allah…

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA!!

ustazkamarudinsidek.jpg mejarjasme.jpg

******************************************************************

RUJUKKAN DAN PENERANGAN GAMBAR:

(1) Haqiqat Tawakal Kepada Allah oleh As-Syeikh Doktor Soleh Bin Fauzan Bin Abdullah Al-Fauzan,beliau merupakan anggota Jemaah Ulamak-Ulamak Besar Saudi dan merupakan anggota Majlis Fatwa Saudi,disediakan oleh Abu Abdur Rahman Aadil Bin Ali Al-Furaidaan,mukasurat (17) terbitan Darul Imam Ahmad,cetakkan yang pertama tahun 2005.

Gambar di belah kiri: Ustaz Kamaruddin Bin Sidek,N26 Serkam,Melaka

Gambar di belah kanan : Mejar (B) Jasme Bin Tompang,N27 Merlimau,Melaka

Read Full Post »