Feeds:
Kiriman
Komen-komen

Archive for 16 Februari 2008

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..Alhamdulilah,segala puji hanyalah bagi Allah..

Menerima kritikkan …

under-the-sun.jpg
Kritiklah,kritiklah puas-puas,nanti aku bawa diri cari ketenangan
di pantai macam abang ni buat…hehe

Bagiku,kritikkan pada jalan perjuangan yang berjalan di atas jalanya yang betul adalah teramat penting sekali,kerana apa?kerana,andai kritikkan itu sangat-sangat membina,maka,ianya adalah demi kebaikkan pada jalan perjuangan itu juga,supaya jalan yang sudah sememangnya sudah betul itu,takkan menjadi salah pula terkeluar dari landasanya..Bukanya sibuk mempertahankan bermati-matian kesalahan yang dilakukan di dalam jalan perjuangan sambil menganggapnya bukanlah suatu kesalahan!! kerana apa?kerana sudah menganggap semua yang dilakukanya adalah betul belaka,tiada kesalahan langsung..nanti dulu,fikirkan kembali kritikkan-kritikkan itu,dan tapis serta timbang pula dengan Al-Quran dan As-Sunnah, tepat timbanganya??kalau tidak,akurlah pada kalam ilahi,kalau tepat,tolaklah dengan baik pada si pengkritik..nanti dulu!! bukan dengan emosi,tapi tetap juga dengan kalam ilahi!!

HAIRAN…

shocking.jpg

Opocot! terperanjat aku dengan perangai manusia..
Hairan juga aku,ada insan menganggap bahawa orang mereka sendiri yang juga sama-sama berjuang di jalan yang sama apabila cuba mengkritik demi memberikan peringatan kepada rakan-rakan pejuang yang lain dianggap sebagai pengkhianat!!kerana apa?kerana mengkritik dan cuba mempertikai..mudah..mengapa tidak diambil kritikkan itu supaya dijadikan modal untuk memperbaiki lagi jalan perjuangan itu? mahu semangat buta sahaja,layak sahaja dipanggil ‘kurang pandai’ (adakah ini sama ertinya dengan perkataan bodoh??allah maha tahu..)

Asyik kalah sahaja…

murung.jpg
Asyik kalah je bila aku bergaduh,bilalah nak dapat
gelaran kucing yang digeruni dikampung ni…

Yang ini satu lagi,apabila berjuang tidak ikhlas pada niatnya,maka terluncur sahajalah perkataan ini dengan mudah dari bibirnya..apakah sudah pastikan dirimu dan keluargamu sudah mengikut perintah Allah dengan betul??apakah sudah pastikan setiap perilakumu dalam jalan perjuanganmu sudah menepati sunnah perjuangan Nabi dan Rasul yang agung??kalau belum,perbetulkan lagi,jangan nak jadi pejuang yang mudah putus asa pula,nanti mudah sahaja dirimu lari dari medan juangnya,minta dijauhkan Allah..

Ketika diriku balik ke tanah air tahun lepas,alhamdulilah,sempat diriku mengikuti Program Angkatan Pemuda Islam anjuran Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka,betapa berfaedahnya program itu,dan..diriku sempat menyatakan perihal pejuang yang menyatakan lafaz putus asa ini dengan Fasilitatorku(beliau merupakan AJK Pemuda PAS Wilayah Persekutuan,kalau daku tidak silap) dan aku mengatakan : maka setiap pejuang wajib membina suatu hubungan yang amat akrab diantara hamba dan Pencipta,supaya setiap perilaku dalam perjuangan adalah berdasarkan kepercayaan si pejuang terhadap kuasa Penciptanya sendiri,dan bukanlah berdasarkan usaha ikhtiarnya sendiri seratus peratus!!

Ya! memang wajib gabungkan kaedah-kaedah perjuangan yang jitu serta usaha yang bersungguh dengan kepercayaan kepada kuasa Pencipta!! jangan cuba-cuba kurangkan salah satu dari dua unsur ini ya…

Kawan adalah cermin yang terbaik??

cat-and-mirror.jpg
Wahai cermin..kawan-kawanku katakan bahawa aku ini
kuat makan ikan,betulkah wahai cermin…

Erm,kadang-kadang rasa setuju juga dengan pernyataan sebegini..bukan apa,ada seorang kawan mengatakan bahawa aku ini pendendam orangnya!!ya,dia tidak salah,dia punya hak untuk menyatakan pendapat dia tentang diriku,tapi,aku percaya,orang yang mengenalimu dengan rapat dialah yang dapat menyatakan keadaan dirimu yang sebenarnya!!tanpa sebarang selindung..tapi diriku lebih suka orang dapat berikanku sifat burukku pada pandangan mata dia,semua manusia itu ada sifat buruk mereka yang tersendiri,jadi,cubalah dapatkan perangai burukmu itu dari orang sekelilingmu yang mengenali dirimu..

p/s : Tapi,dia perlu juga memahami keadaan masalah yang aku hadapi tanpa terus sahaja mengatakan yang aku ini pendendam..bukan apa,betapa berat penyataan sedemikian untuk ditelan,aku akur..allah maha tahu keadan diriku..

Biarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya…

pumpkin.jpg

Si Luncai yang terlupa membawa labu-labunya!!

Biarkan sahaja apa pun yang mereka mahu katakan pada kita!! biarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya,biarkan…biarkan…yang penting,susunlah strategi dengan sebaik-baik mungkin,kerahlah tenagamu dengan sepenuh kekuatan,asalkan strategi juga usaha itu bertepatan dengan kalam ilahi yang maha agung,jangan kerana ghairahkan mahu kemenangan dan tak sabar mahu lihat hasilnya kamu sanggup korbankan prinsip juangmu selama ini,ingat…berdirinya kita adalah dengan bawakkan agama,maka apa pun yang kita lakukan didalamnya semestinya tepat dengan acuan agama juga..

Ingat setiap pesanan pimpinan,jangan cuba-cuba untuk tidak menghiraukan setiap suruhan agama juga,setelah itu,bermunajatlah dengan sepenuh khusyuk,mintalah seperti pengemis yang sangat terdesak meminta makanan..hiraukan kata-kata peruntuh semangat dari mereka,ingat janji Allah ini :

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah,nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukkanmu” (surah Muhammad :7)

“Orang-orang Kafir dan yang menghalang-halangi manusia dari jalan Allah,Allah akan hapuskan segala amalan mereka” (surah Muhammad : 1)

 

 

kucing-comel.jpg
Hiduplah perjuangan islam selamanya!!
Advertisements

Read Full Post »